Tags

, , , , , , ,

Vi startede bilen ved ca 9.30 tiden torsdag morgen og vendte næsen mod Hirtshals og for os betød det jo stort set at vi skulle køre fra den ene ende af landet til den anden…..da vi ligger ca 15 km fra Gedser og Hirtshals ligger ganske tæt på Skagen. Turen tog os små 8 timer da vi jo have Guldklumpen med som skulle have mad og skiftet ble nogle gange undervejs, men alt i alt tog han turen der op så flot og vi landede på Tornby Campingplads ved ca 17 tiden og fik vores hytte som var ganske hyggelig og vi fik pakket tingene ind og ud og der blev hentet pizza da vi ikke orkede at skulle tænke på andet og bare ville slappe af og tidligt i seng for at være friske til dagen efter. Og nu jeg skriver pizza…..så ja der fik jeg lidt kød i form af revet skinke, men det var ok og jeg var tilfreds med bare at få mad og en seng og da jeg jo ikke er fanatisk vegetar var det jo ikke et problem.

Hytte på Tornby Camping plads.

Når der er en lille størrelse med er man jo sikker på at komme tidligt op og efter morgenmaden gjorde vi os færdig og tog turen ind til Hirtshals hvor jeg selvfølgelig skulle vise frem og ja hygge mig da jeg elsker byen og savner den lidt barske natur der er der oppe. Vejret var super flot med blå himmel og solskin og vi kunne ikke havde ønsket os bedre vejr. Nok blæste det, men det er jo en del af byen og det at være tæt på Vestkysten.

Vi parkerede tæt på det hus jeg er født i og for mig betød det rigtig meget at kunne vise min datter hvor det var og i dag huser det et spisested som jeg vender tilbage til senere i indlægget her. Billedet jeg vedhæfter her er fra en tur jeg havde der op for nogle år siden hvor vi bare kortvarigt kørte igennem byen…..jeg bruger dette billede da min datter og jeg er på dem vi tog der op denne gang og jeg ønsker ikke at poste dem offentligt.

Restaurant Lilleheden i Hirtshals

Restaurant Lilleheden i Hirtshals, huset jeg blev født i, i 1960.

Vi gik en tur ned langs havnen og ud igennem byen hvor vi endte ved kirken hvor jeg er døbt og hvor det meste af familien er begravet/bisat og for min datter var dette en særlig ting da hun jo gerne vil have så meget familie historie med sig som muligt.

Turen gik så op igennem byen hvor vi blev enig om at gå ind på Restaurant Lilleheden og spise frokost og det var super hyggeligt at komme ind i det hus jeg engang var født i og se hvordan det nu så ud og her var super hyggeligt og maden var super lækker og betjening helt i top. Skønt at kunne få et bord i et stille hjørne hvor datteren kunne amme uden problemer imens vi ventede på maden. Og vi blev på ingen måde skuffet da maden kom og alt var lækkert og veltilberedt og som det ses ganske flot anrettet.

Fish'n Chips med hjemmelavet remolade. Super hyggelig måde at servere det på.

Fish’n Chips med hjemmelavet remolade. Super hyggelig måde at servere det på.

Club Sandwich som er min datteres ynglings spise.

Silde platte med marineret sild, stegt sild og røget sild og ser måske ikke ud af meget men der var til 3 hele skiver brød. Og nøj det var lækkert.

Is kaffe som svigersønnen fik bagefter.

Vi kørte tilbage til hytten for at slappe lidt af inden vi igen skulle ind til byen og mødes med mine brødre og deres familie for at igen skulle spise på http://www.restaurantlilleheden.dk men denne gang oppe i Restauranten. Og mødet der oppe var endnu mere specielt for mig da det jo var her oppe jeg så dagens lys første gang og personalet havde dækket op til os i den bagerste del hvor vi kunne sidde lidt for os selv og hygge os og også her oppe var der super hyggeligt og det er rigtig flot indrettet med ild i pejsen som gjorde det helt perfekt. Betjeningen og maden var helt i top og ingen af os kunne klemme en krumme mere ned da vi endelig var færdig med at spise.

Min mad som var en salat med varmrøget laks, grøøe linser, blåbær, rødløg og butternut squash og mums siger jeg bare.

Min mad som var en salat med varmrøget laks, grønne linser, blåbær, rødløg og butternut squash og mums siger jeg bare.

Tapas tallerken min svigerinde fik og som så super lækker ud med nogle små skønne retter.

Burger med nogle specielle kartofler som min ene lillebror og hans kæreste fik.

Svigersønnen valgte en helstegt rødspætte med persillekartofler, smørsauce og tyttebær.

Datteren fik en steak som sad lige i skabet.

Dem der ikke er billeder af fik noget tilsvarende til hvad vi andre fik til frokost og desserten fik jeg ikke taget billeder af og her fik nogle pandekager med is og så var vi et par stykker der fik en dessert tapas med kanel kage, is og creme brulé som er en af mine favoritter.

Det var enden på en rigtig god dag og vi var alle trætte og satte næsen mod hytten og andre mod deres Motel og skulle så mødes næste dag på byens museum som vi havde fået til at åbne for familiens skyld da vi var en del der gerne ville se og opleve det.

Det var en utrolig sjov oplevelse at se museumet og her høre om hvor meget hvores familie faktisk har haft med byens udvikling og havnen at gøre og man føler lidt at byen har base i vores rødder….hvad den for så vidt også har hvis det er den rette måde at udtrykke det på. Man kan sige uden dem var der mange ting der ikke var blevet til da de blev det og havnen var måske aldrig blevet til det den er i dag.

Vi tog på rundtur i byen i bil bagefter for at se hvor de forskellige var født og havde boet og det var hyggeligt at de ældre i familien gav sig tid til at vise os rundt og ikke mindst fortælle hvad de viste og som mange af os ikke viste. Vi endte turen på Hirtshals Kro hvor vi fik lidt frokost inden vi drog hjem for at slappe af inden aftens familie middag. Jeg gik en lang tur ned til stranden med guldklumpen imens de unge fik en times tid på øjet…..de trænge mere til det end mig da de jo bliver vækket nogle gange i løbet af natten.

Min far’s fætter lagde sin gård til hvor vi alle skulle mødes og da vi næsten var 40 mennesker var det perfekt da de har plads og vi havde en super hyggelig aften med masser af god mad, drikkelse og snakken og her vil jeg for så vidt ikke komme ind på en hel masse da det er privat og heller ikke billeder da de ikke er til offentlig skue hvad de fleste nok kan forstå.

Søndagen sluttede af med Brunch hos min fætter i hans sommerhus i Skiveren som ligger ca 15 km fra Skagen og det var en hyggelig morgen/formiddag hvor vi inden vi kørte hjem kl 14 gik en tur ned til stranden igennem skoven og det var en skøn tur. Inden vi smuttede sagde min fætter at vi altid var velkommen til at låne sommerhuset hvis vi kom der op, det er lejet en del ud om sommeren men ellers skulle der være masser af muligheder så det er da helt sikkert noget vi vil gøre på et tidspunkt for der er meget mere jeg gerne vil se og vise min datter og så ville det være rart med en uges tid der oppe. Jeg fik også taget nogle små grantræ og fyrretræs skud med hjem til haven og inden der er nogen der siger det må man ikke….skal jeg lige gøre opmærksom på at de er på deres grund og derfor er det tilladt at tage dem og nu håber jeg de kommer og pryder min have som et sjovt minde fra en skøn familie weekend.